Automasaż stopy piłką tenisową jest prostą, szybką i tanią techniką, która przynosi ulgę zmęczonej stopie, poprawia jej sprawność i może pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie.


Spis treści


Nasze pracowite stopy

Stopy pracują każdego dnia. Pracują, gdy idziemy w pośpiechu do pracy, gdy tańczymy w sobotni wieczór, gdy spacerujemy w weekend po parku, gdy uprawiamy sport (np. gramy w koszykówkę lub piłkę nożną), gdy wspinamy się na palce próbując zdjąć coś z najwyższej półki, gdy zwiedzamy piękną okolicę podczas wakacyjnej wycieczki. Zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy z tego jak dużą pracę codzienne wykonują nasze stopy, żebyśmy mogli pójść tam, gdzie chcemy i żyć tak, jak chcemy. Ten wysiłek sprawia, że stopy mogą być napięte, zmęczone i obolałe.

zdjęcie chodzenie po górach

Zdrowe stopy a obuwie

Obywatele tak zwanych „cywilizowanych krajów” nie ułatwiają stopom zadania. Często nosimy sztywne buty, które uniemożliwiają stopie swobodne poruszanie się. Brak ruchu stopy sprawia, że kości nie mogą poruszać się względem siebie, a tkanki miękkie coraz bardziej napinają się i przykurczają, przez co stopa traci swoją elastyczność i sprawność. Zdarza się, że obuwie ściska stopę, utrudniając prawidłowy przepływ krwi i limfy przez naczynia. Obuwie zimowe lub nieprzemakalne zwykle utrudnia również stopom swobodne „oddychanie”, przez co stopa poci się i w takich warunkach „dusi się” przez kilka godzin.

Obrazek twardych butów

Wiele butów damskich i męskich z powodu swojego zwężającego się ku przodowi kształtu spycha paluch w stronę drugiego palca. Niestety noszenie takich butów może przyczynić się do powstawania zwyrodnienia zwanego haluksem (paluchem koślawym).

Obrazek wąskich butów

Niektóre kobiety po wiele godzin dziennie chodzą w butach na wysokich obcasach. I choć takie obuwie wygląda elegancko i kobieco, to znajdująca się w nim stopa znajduje się niezdrowej pozycji. W tym ustawieniu duży ciężar ciała schodzi na małą powierzchnię przedniej części stopy, co powoduje, że stopa szybko się męczy, a ciśnienie krwi w naczyniach krwionośnych wzrasta. Długotrwałe chodzenie w szpilkach może przyczynić się natomiast do przeciążenia stopy, a z czasem również do jej deformacji (np. do obniżenia poprzecznego łuku stopy lub powstawania haluksów). Częste „chodzenie na palcach” powoduje również skrócenie ścięgna Achillesa i może niekorzystnie wpłynąć na dolną część pleców (poprzez nienaturalne zwiększenie krzywizny u podstawy kręgosłupa).

obrazek butów na wysokim obcasie

Sama lubię raz na jakiś czas założyć buty na wysokim obcasie, gdy wybieram się na imprezę taneczną. Jednak, gdy parkiet opustoszeje, a muzyka ucichnie, z przyjemnością zdejmuję te buty i wykonuję automasaż stóp.

Dla kogo?

Automasaż stopy może być szczególnie wartościowy dla:

  • osób, które dużo chodzą
  • sportowców (osób biegających i skaczących)
  • kobiet chodzących na obcasach
  • wszystkich osób odczuwających zmęczenie i/ lub usztywnienie stóp
  • osób zmagających się z: zapalenie rozcięgna podeszwowego lub haluksem
  • osób, które chciałyby usprawnić pracę narządów wewnętrznych

Korzyści płynące z automasażu stopy

Wymasowanie stopy ma korzystny wpływ zarówno na samą stopę, jak i na resztę ciała.

Automasaż stopy:

  • rozluźnia napięte tkanki znajdujące się na stopie
  • poprawia przepływ krwi i limfy w obrębie stopy
  • usprawnia pracę stopy (poprzez zwiększenie mobilności tkanek miękkich oraz poprzez wprawienie kości w delikatny ruch)
  • rozluźnia mięsień przywodziciel palucha (Gdy ten mięsień jest skrócony, to przyciąga paluch w stronę drugiego palca tworząc haluks. Ten mięsień warto rozluźniać, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo powstania palucha koślawego.)
  • zmniejsza dolegliwości takie jak: haluks, zapalenie rozcięgna podeszwowego, usztywnienie ścięgna Achillesa
  • przygotowuje stopę do ćwiczeń wzmacniających (zmniejszających płaskostopie)
  • pobudza receptory znajdujące się na stopach, przez co wpływa na pracę układu nerwowego i w związku z tym na pracę całego ciała

Zdrowotny automasaż stopy

Na stopie znajduje się ponad 7 tysięcy zakończeń nerwowych, które mają połączenie z ośrodkowym układem nerwowym. Automasaż/ masaż stopy bodźcuje znajdujące się na stopie receptory, wpływa na pracę układu nerwowego i w konsekwencji poprawia funkcjonowanie innych układów i narządów w ciele. 

Masaże projekcyjne stóp wykonywano już kilka tysięcy lat przed naszą erą w Chinach oraz w Egipcie. W czasach współczesnych jednym z głównych propagatorów terapii strefowej był doktor William FitzGerald, który w roku 1917 opublikował książkę „Terapia strefowa albo uśmierzanie bólu w domu”. Jego następczyni, Eunice Ingham, nazywana matką współczesnej refleksologii, całe swoje życie poświęciła badaniu stref znajdującym się na stopach i dłoniach oraz ich oddziaływaniu na poszczególne narządy organizmu.

Poniżej znajduje się mapa refleksologiczna. Widać na niej które strefy na stopie wpływają na określone części ciała. Wiele osób wykonuje automasaż stopy, żeby pobudzić organizm do samouzdrawiania.

Mapa refleksologiczna stopy

Refleksologia ma swoich zwolenników i przeciwników. Sceptykom polecam wykonywanie automasażu stopy chociażby ze względu na jego terapeutyczne działanie dla samej stopy, stawu skokowego oraz postawy ciała :).

Czym wykonać automasaż stopy?

Stopę możesz wymasować manualnie (za pomocą własnych rąk) lub za pomocą przyrządu do automasażu. Takim przyrządem może być na przykład piłka tenisowa, kauczukowa lub golfowa. Sama wykonuję automasaż stopy piłką tenisową, ponieważ jest względnie miękka i sprężysta (ugina się lekko pod wpływem nacisku).

Jak wykonać automasaż stopy piłką tenisową?

1) Piłkę połóż na podłodze. Warto, żeby piłka leżała na powierzchni, na której nie będzie się ślizgać (np. na dywanie lub macie).

2) Rozluźnioną stopę połóż na piłce.

3) Swój ciężar ciała przenieś delikatnie na piłkę tak, żeby piłka zagłębiła się w tkanki znajdujące się na podeszwowej stronie stopy.

4) Powoli i z uwagą zacznij przesuwać stopę po piłce. Prowadź piłkę po stopie w stronę palców i w stronę pięty. Wymasuj również przyśrodkową i zewnętrzną krawędź stopy. Szukaj na stopie twardych, bolesnych miejsc i postaraj się je ostrożnie rozmasować. Pamiętaj, żeby masować stopę z umiarkowaną siłą. Automasaż nie powinien sprawiać Ci mocnego bólu, ponieważ nieprzyjemny, dotkliwy ból może spowodować, że twoja stopa i reszta ciała usztywnią się. Więcej o sile nacisku podczas masażu piszę w artykule „Fakty i mity: Im mocniejszy masaż tym lepszy?”.

obrazek automasaż stopy piłką tenisową

Automasaż stopy piłką tenisową jest prostą techniką, która przynosi ciału wiele korzyści. Można ją wykonywać podczas różnych czynności dnia codziennego. Zatem chwytaj za piłeczkę i do dzieła! 

A jeśli chcesz poznać inne techniki automasażu, które rozluźniają mięśnie, uśmierzą napięciowy ból oraz poprawiają zdrowie i sprawność, zapraszam Cię do uczestnictwa w KURSIE ONLINE „Automasaż”.