Wiele osób czuje zmęczenie lub ból w dolnej części pleców. Czasami przyczyną tego bólu jest uraz, jednak w większości przypadków dyskomfort lub/i ból w tym obszarze pojawia się w wyniku przeciążenia tkanek miękkich.

Główne przyczyny przeciążenia odcinka lędźwiowo-krzyżowego pleców

Układ mięśniowo-powięziowy w dolnej części grzbietu może być przeciążony z wielu powodów. Z powodu:

  • wielokrotnie powtarzających się ruchów angażujących ten obszar (np. podczas częstego i długiego schylania się)
  • niefizjologicznej pozycji siedzącej, stojącej lub leżącej (np. gdy siedzimy przy biurku skręcając się do monitora lub gdy nawykowo stajemy na jednej nodze przekrzywiając miednicę)
  • stresu (Chroniczny stres powoduje napięcie mięśnio-powięzi.)
  • długotrwałego bezruchu, np. podczas długotrwałej pracy przy komputerze lub długiej podróży samochodem (Ludzkie ciało stworzone jest do ruchu. Fizjologiczny ruch rozluźnia tkanki miękkie, długotrwały bezruch je usztywnia).

Funkcja techniki automasażu

W krótkim filmie znajdującym się poniżej przedstawiam bardzo prostą technikę automasażu (rozcieranie), która:

  • rozgrzewa powierzchownie położone tkanki miękkie znajdujące się w dolnej części pleców,
  • poprawia ich ukrwienie, dożywienie i dotlenienie,
  • delikatnie je rozluźnia.

Tę technikę można wykonywać zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej (np. podczas pracy przy biurku). Rozcieranie odcinka lędźwiowego grzbietu możesz wykonać zawsze wtedy, gdy w dolnej części pleców poczujesz dyskomfort, usztywnienie, zmęczenie. Pojedyncze ćwiczenie trwa zaledwie kilkanaście- kilkadziesiąt sekund, więc stwierdzenie, że na taki automasaż brakuje czasu, to zwykła wymówka 😉

Oczywiście przedstawiona tu technika automasażu nie usunie poważnych problemów z kręgosłupem. Gdy czujesz ostry ból pleców, udaj się do specjalisty. Natomiast, gdy czujesz, że Twoje plecy są usztywnione i zmęczone, wykonaj rozcieranie odcinka lędźwiowego i dodaj kilka innych ćwiczeń rozluźniających. 

Pamiętaj, lepiej zapobiegać niż leczyć. Automasaż warto traktować jako profilaktykę, która poprawia nasze zdrowie i sprawność oraz chroni od bolesnych i stresujących zdrowotnych problemów.

Przyjemnego i rozluźniającego rozcierania 🙂


A jeśli chciałabyś/ chciałbyś nauczyć się wielu wartościowych technik masażu, dzięki którym będziesz mogła/ mógł wymasować drugą osobę i uwolnić ją od uciążliwych napięć pleców, to przypominam, że w najbliższy weekend 9-10 kwietnia odbędzie się w Warszawie KURS stacjonarny „Masaż relaksacyjny grzbietu- Relaks i zdrowy kręgosłup”.  Szczegóły znajdują się na tej stronie: https://pracazcialem.pl/kurs-masaz-relaksacyjny-grzbietu-2/