Automasaż na sprzęcie (inaczej nazywany rolowaniem) to masaż mięśniowo- powięziowy wykonywany na własnym ciele przy pomocy przyrządów do automasażu: dużego wałka, mini wałka, piłek różnej wielkości lub duo ball’a (czyli dwóch złączonych ze sobą piłeczek).

Głównym zadaniem rolowania jest rozluźnienie nadmiernie napiętych tkanek miękkich, dzięki czemu stają się bardziej elastyczne i lepiej odżywione. 

Automasaż na sprzęcie może wykonywać każda osoba, która chciałaby zrelaksować swoje ciało: sportowcy lub osoby prowadzące siedzący tryb życia; osoby młode, starsze oraz dzieci; mężczyźni i kobiety (w tym kobiety w ciąży, gdy zachowane zostaną określone środki ostrożności).

Rolowanie możemy wykonać za pomocą sprzętu o różnej wielkości i twardości (w zależności od potrzeb) oraz w różnych pozycjach umożliwiających kontrolę siły docisku mięśni do wałka/ piłki:

  • w pozycji leżącej (np. gdy wykonujemy automasaż karku wałkiem leżąc ma macie),
  • w pozycji siedzącej (np. gdy masujemy mięśnie pośladkowe siedząc na dużej piłce),
  • w pozycji stojącej (np. gdy wykonujemy automasaż stopy piłką).
Automasaż na sprzęcie pośladek

KORZYŚCI płynące z automasażu na sprzęcie (rolowania)

Automasaż wykonywany za pomocą wałków i piłek może poprawić zdrowie, sprawność, wygląd i ogólne samopoczucie. Oto kilka głównych KORZYŚCI płynących z rolowania:

1) Rozluźnia nadmiernie napięte mięśnie

Ciało napina się z wielu różnych powodów: z powodu przeciążenia, stresu, długotrwałej siedzącej lub stojącej pracy, nieprawidłowego treningu lub niesłużących nam nawyków ruchowych. Wykonując automasaż przy pomocy wałków lub piłek możesz skutecznie rozluźnić nadmiernie napięte tkanki, co w konsekwencji zbawiennie wpłynie na Twój stan psycho-fizyczny (szczegóły opisałam poniżej).

2) Zmniejsza napięciowy ból

Czasami mięśnie są tak napięte, że same nie potrafią się rozluźnić. To utrzymujące się patologiczne napięcie może spowodować pojawienie się w ciele różnego rodzaju napięciowych dolegliwości, np. napięciowego bólu pleców, napięciowego bólu karku, napięciowego bólu głowy, zespołu mięśnia gruszkowatego, zespołu cieśni nadgarstka, szczękościsku, łokcia golfisty lub tenisisty. Umiejętne rolowanie określonych grup mięśniowych może rozluźnić zaciski tkanek i w konsekwencji może zmniejszyć lub całkowicie zlikwidować napięciową dolegliwość oraz towarzyszący jej ból.

3) Poprawia mobilność tkanek

Dzieci mają niezwykle elastyczne, mobilne ciała. Potrafią wykonać ruch lub przybrać pozycję trudną do odtworzenia przez osobę dorosłą. Wraz z wiekiem ciało coraz bardziej sztywnieje i staje się coraz mniej mobilne (czyli mniej ruchome, mniej elastyczne). Napięte i przykurczone mięśnie, ścięgna i więzadła znacząco ograniczają zakresy ruchu w stawach. Ruchomość tkanek może być również zaburzona przez bliznę (pamiątkę po urazie). Te usztywnione tkanki (mięśnie, ścięgna, więzadła, blizny) warto zmiękczać i uruchamiać za pomocą automasażu na sprzęcie.

Automasaż na sprzęcie mięsień czworogłowy uda

4) Poprawia ukrwienie tkanek

Automasaż przy pomocy wałka, piłki, duo ball’a usprawnia dopływ krwi do tkanek. Dzięki temu tkanki są lepiej dożywione i dotlenione, co korzystnie wpływa zarówno na zdrowie samej tkanki, jak i pracę zbudowanej z niej struktury (np. mięśnia lub narządu).

5) Usprawnia usuwanie toksyn z organizmu

Wiesz już, że rolowanie poprawia cyrkulację krwi. Warto również wspomnieć o tym, że przez rozluźnione automasażem ciało swobodniej przepływa chłonka. Dzięki temu w ciele mogą rzadziej powstawać obrzęki (zastoje limfatyczne), a toksyny są sprawniej usuwane z organizmu.

6) Przyspiesza regenerację mięśni po wysiłku fizycznym

Wielu świadomych sportowców po treningu wykonuje rolowanie. Dlaczego? Ponieważ wiedzą o tym, że automasaż może przyspieszyć regenerację mięśni po wysiłku fizyczny. Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze dlatego, że automasaż na sprzęcie doprowadza do tkanek więcej krwi z substancjami odżywczymi i tlenem. Po drugie dlatego, że przyspiesza usuwanie z ciała kwasu mlekowego, którego obecność w ciele wywołuje ból i dyskomfort nazywany potocznie „zakwasami”. Jeśli chcesz, żeby „zakwasy” szybciej opuściły Twoje ciało, wykonaj rolowanie 🙂

7) Zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji

Różnego rodzaje kontuzje (np. nadciągnięcie lub naderwanie mięśnia) powstają wtedy, gdy tkanki są napięte, sztywne, przykurczone, mało mobilne, wyschnięte. Rolowanie (o czym już wiesz) poprawia ukrwienie tkanek, zmiękcza je i uelastycznia, poprawia ich mobilność, poprawia ich nawodnienie, zwiększa zakresy ruchu w stawie. Dzięki temu prawdopodobieństwo wystąpienia urazu u osoby praktykującej automasaż jest znacznie niższe niż u osoby napiętej i usztywnionej.

Obecnie każdy dobry program treningowy powinien zawierać elementy zwiększające mobilność osoby uprawiającej dany sport.

Automasaż na sprzęcie przywodziciele

8) Zmniejsza cellulit

Cellulit jest pewnego rodzaju zmianą zwyrodnieniową w strukturze tkanki łącznej. Najczęściej występuje na pośladkach oraz przedniej i tylnej powierzchni ud. Wykonując automasaż rozmiękczamy usztywnioną tkankę podskórną, poprawiamy jej mobilność, poprawiamy jej ukrwienie, dożywienie, dotlenienie i nawodnienie, co w konsekwencji pozytywnie wpływa na jej zdrowie i wygląd. Regularne rolowanie ud i pośladków w prawidłową dietą i aktywnością ruchową mogą wyraźnie zmniejszyć „pomarańczową skórkę”.

9) Wycisza układ nerwowy

Obecnie wiele osób żyje w stresie, w pośpiechu i w ciągłej gotowości do działania. Nieustannie jesteśmy bombardowani przez bodźce wizualna i dźwiękowe, a nadmiar docierających do nas informacji przytłacza. W takich warunkach układ nerwowy jest przestymulowany. Nadmiernie pobudzony układ nerwowy wysyła więc „polecenie” do mięśni, żeby się napięły i były gotowe do reakcji „walki lub ucieczki”. W taki sposób dzień za dniem w ciele powstają kolejne warstwy napięć, które negatywnie wpływają na zdrowie, wygląd i nastrój.

Spokojny automasaż z wykorzystaniem wałka lub piłki rozluźnia napięte mięśnie i uspokaja układ nerwowy. Dzięki niemu możemy w końcu wyjść z trybu „walka- ucieczka” i zrelaksować się po ciężkim dniu. Rolowanie może być więc świetną metodą radzenia sobie ze stresem, metodą odprężania ciała i wyciszania umysłu.

10) Pomaga nawiązać lepszy kontakt z własnym ciałem

Z psychologicznego punktu widzenia automasaż może pomóc nam nawiązać lepszy kontakt z własnym ciałem. Osoby, które latami gromadzą napięcia, często nawet nie zdają sobie sprawy z tego jak bardzo są napięte i w których miejscach ciała te napięcia się gromadzą. Podczas automasażu nasza uwaga przekierowana jest do ciała, do obecnej chwili i bez trudu lokalizujemy napięte obszary. Sesja automasażu wielu osobom dostarcza więc cennej wiedzy o stanie własnego ciała. Umożliwia im również uspokojenie umysłu poprzez przekierowanie uwagi „z głowy do ciała”.

Według Reicha, Lowena i Kelemana (znanych psychoterapeutów) „pancerz mięśniowy” otaczający ciało „chroni” ludzi przed silnym odczuwaniem trudnych emocji, co teoretycznie ma ułatwić codzienne funkcjonowanie. Problem w tym, że „poblokowane osoby” mają również gorszy kontakt z „pozytywnymi” uczuciami oraz słabiej odczuwają przyjemność. 

Spokojny automasaż połączony z oddechem może pomóc w delikatnym „odmrażaniu ciała” i przywracaniu mu prawidłowego czucia.


Jeśli chcesz nauczyć się automasażu z wykorzystaniem wałków i piłek, serdecznie zapraszam Cię na zajęcia stacjonarne „AUTOMASAŻ na SPRZĘCIE”, które odbędą się 2-23 LISTOPADA 2022r, w środy o godzinie 18:00. Zostały 4 wolne miejsca. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij w obrazek poniżej.

Automasaż na sprzęcie